Maaliskuisella työmatkallani Kööpenhaminassa sain mahdollisuuden vierailla orkesteri- ja kuoronjohtaja Mogens Dahlin konserttisalissa, jossa vietimme pohjoismaisten kollegoiden kanssa mielenkiintoisen illan.
Kuuntelimme futurologi Carsten Beck'in (the Director of Research at the Copenhagen Institute for Futures Studies) mukaansa tempaavan luennon, jonka jälkeen Mogens Dahl opetti meitä valloittavasti improvisoiden laulamaan kuorossa. Hänen viestinsä oli: "When a Conductor makes several voices to one". Ryhmä kerrallaan sai melodian tai äänellä tuotettavan rytmin laulaakseen ja pian äänet yhdistyivät toimivaksi kokonaisuudeksi.
Siirsimme Dahlin konkretisoimia ajatuksia työyhteisöjen johtamiseen, joka parhaimmillaan on ammattitaitoista ja sydämellä kuulevaa yksilöiden johtamista niin, että jokaisella on selkeä näkemys kokonaisuuden lopputulemasta: 'puhtaasti soivasta orkesterisovituksesta'. Olisi saatava omalla esimerkillään ihmiset ensin innostumaan ja sitoutumaan yhteiseen tavoitteeseen. Olisi tunnistettava jokainen stemma ja soittajien yksilölliset taidot. Olisi osattava heiluttaa kapellimestarin puikkoa niin, että yksilön motivaatio sulautuisi yhteiseksi vahvaksi tahdoksi.
Miljöö, johon Dahl on perustanut nimeään kantavan musiikki-instituutin, on sykähdyttävä. Vanhasta hevostallista restauroitu avara konserttisali on askeettisuudessaan pysähdyttävä taideteos. Valkeaksi maalatussa tilassa oli ainoastaan musta flyygeli, jonka koskettimilta Dahl taituroi hiljaisen huoneen täyteen musiikkia. Mestarin itsensä välitön ja kujeileva läsnäolo sai aikaan viihtyisän yhdessäolon tunnelman.
Ilta päättyi esteettisesti silmiä hivelevään ja suussa sulavaan aasialaiseen illalliseen, jonka nautimme konserttisalin viereisessä ruokailutilassa. Korkeat, vanhat kyntteliköt valaisivat pyöreitä valkoliinaisia pöytiä ja pian iloinen puheensorina täytti hiljaisen tilan. Mielilauseeni "vähemmän on enemmän" toteutui buffet-pöydän kattauksissa ja ruokien asettelussa. Illallisen kruunasi kauniiden eksoottisten hedelmien lisäksi Mogens Dahlin vieraat huomioiva taustamusiikki. Suomalaisina saimme kuulla mm. Sibeliuksen Finlandian.
Kesken jälkiruokakahvien mies ponkaisi flyygelinsä takaa ja halusi varmistaa, ettemme olleet unohtaneet hänen aiemmin illalla opettamaansa "one voice"-kuorosovitustaan, ja nostatti meidät laulamaan. Muutaman harjoituskierroksen jälkeen "kuoromme" löysi kuin löysikin yhteisesti opitut sävelet ja illan isännän innostamina lauloimme lisäksi pari muutakin sovitusta.
Ennen puoltayötä oli lähdön aika, sillä seuraavana päivänä oli vielä toinen tiivistahtinen työpäivä Heerensgaadissa odottamassa. Hyvästelimme Mogens Dahlin ja kiittelimme inspiroivasta ja elämyksiä täynnä olleesta illasta. Kun odotimme takseja kadunvarressa, avautui "hevostallin" vinttihuoneen ikkunaluukku: sieltä Dahlin soittama trumpetti loihti meille kaihoisan hyvästelyserenadin, jonka sävelet lennähtivät yötuulen kuljettamina pitkälle pimeään kevätiltaan....
torstaina, huhtikuuta 12, 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
11 kommenttia:
Voi, kuinka tunnelmallista ja hauskan kuuloista!
Olipa täyteläinen, tyydyttävä ilta!
Ja soivatpa tulosjohtamisen sävelet kannustavasti! Ihmisiä johdetaan kuten kapellimestari orkesteriaan.
Kapellimestarilla soittajat kaikki musiikin vahvoja ammttilaisia; soittajan oma soitin soi nuotilleen oikein ja oikeassa tempossa. Työyhteisössä johdettavana kirjavampi joukko osaamiseltaan ja tahdoltaan, joten siinäpä on haastetta työstää mestariteos! :)
Upeaa, ei utopistista! Muistan aikoinaan Aatto Sonnisen kuvanneen tyoporukan (foniatrinen tyoyhteiso) toimivuutta jousikvartettiin; yhdessa yksilollisesti! 'Oi jospa oisin saanut olla mukana...' Dahlin tallissa! :D
Allyalias, sitä se oli, tunnelmallista ja hauskaa.
Sinipelto, kiitos ajatuksistasi. Totta, että työyhteisön johtaminen on omassa lajissaan haasteellisempaa, vaikka ammattilaisista sekin koostuu!
Paula, Mogens Dahl oli todella virkistävä persoona, monialainen muusikko, jonka "tallissa" m. nuoret lahjakkaat muusikot saavat tilaa. Juttelin hänen kanssaan ja kun kuuli minun olevan Suomesta, kertoi vuolaasti yhteistyöstään suomalaisten musiikki-ihmisten kanssa. Aion ehdottomasti seuraavalla Köpiksen käynnilläni osuttaa itseni johonkin hänen järjestämään konserttiin.
Tuli mieleen villi ajatus: miltä ihana kirjoituksesi kuulostaisi, jos säveltäisit sen? Nuotintaisit? Millaisia sävelkuluja loihtisit, mitkä instrumentit valjastaisit tulkitsemaan sanojasi?
Musiikki on kieli, niin sanatkin. Olemme yhtä.
Ja "hevostalli" on aivan ehdoton paikka koskettavalle musiikille!
Paju, enpä osaa säveltää, mutta kiehtova ajatus. Instrumennetina varmasti olisi piano ja huilu, viulut, rummut.... vähän niinkuin Juicen "Pieksämäen asemalla soi blues"-kappaleessa, joka kasvaa mielikuvituksen mukana upeaksi sinfoniaorkesteriksi...
"Ihmiset kuin soittimet, vain taiturit loihtivat heistä kauneimmat sävelet." En muista valitettavasti kuka runoilija näin kirjoitti mutta tämä sopii mielestäni kuvauksesi kaltaiseen tilanteeseen. Iltasi oli varmasti ikimuistoinen ja säilynee sydämessäsi kauan. Siitä voi ammentaa myöhemminkin voimaa, näin uskon.
Salka, kiitos ajatuksistasi! Olisipa mukava tietää kuka kirjoitti tuon ...
Ilta oli ikimuistoinen, eväitä antava.
Yritin kelailla runovihkojani mutten löytänyt sitä vieläkään. Jos se käy silmään, kerron varmasti!
Kiitos, Salka!! Löytyiskö ne tikunnokasta :)
Jaa-a, löytyisköhän, eipä taida. Olen sinne kirjoitellut lähinnä omia tuotoksiani. Mutta yritän vielä pönkiä kaappejani, mulla on aikast monta runokirjaa ja useampi itsekeräämäni vihko täynnä mieleisiäni runoja. Kyllä mä vielä sen löydän!
Lähetä kommentti